-
by Биляна Панайотова
От малък занаятчийски бизнес до една от най-големите индустриални пекарни в света. Историята на Lavazza Group е историята на една голяма страст към качественото кафе, придружена от предприемачески дух, посветен на иновациите и чувството за отговорност.
Началото на Lavazza започва в малък магазин за хранителни стоки в историческия център на Торино. Именно там започва преди повече от век приключението на основателя на Lavazza Луиджи Лаваца. Изминали са четири поколения, но съставките, които са превърнали семейния бизнес в глобална компания не са се променили: страст към качеството, непрекъснати иновации, прекрасна кафеена смес, която разпространява италианската култура далеч извън границите на Италия.
1895г. – Луиджи Лаваца отваря първия Lavazza магазин за хранителни стоки на Виа Сан Томазо в Торино;
1927г. – От магазин до малък семеен бизнес. Луиджи основава Luigi Lavazza SpA през 1927 г., която се състои от Луиджи Лаваца, съпругата му Емилия и техните деца Мария, Марио, Джузепе. През тези години компанията въвежда Pergamin, опаковка, състояща се от два слоя хартия, която запазва по-добре качестовото на кафеените зърна;
1947 – годините на възраждане след втората световна война. През 1947 г. Lavazza въвежда първото си лого, проектирано от Aerostudio Borghi в Милано. То се състои от името на марката, където централната буква „А“ е по-голяма от другите букви: емблематична дизайнерска характеристика, която остава и до днес.
1957 – LAVAZZA се превръща в най-голямата компания в кафеения сектор в Италия.
Индустриалният растеж продължава с откриването на най-големия завод за печене и пакетиране на кафе в Европа през 1965 г. в Сетимо Торинезе.
1970г. – Марката е лидер на италианския пазар за кафе за домашна консумация, позиция която държи все още;
1982г. – Компанията стартира стратегията си за разширяване в чужбина, отворен е първият филиал във Венсен, Франция;
1987г. – създадено е немското дъщерно дружество Lavazza Deutschland GmbH във Франкфурт;
1988г. – създадено е американското дъщерно дружество Lavazza Premium Group Corp в Ню Йорк; през същата година е създадено и дъщерното дружество във Виена, Австрия – Lavazza Kaffee;
1990г. – създаване на дъщерно дружество и в Лондон, Lavazza UK Ltd. Lavazza започва да развива мрежата си от дистрибутори, която днес допринася за разпространението на продуктите на компанията в над 140 страни;
2009г. – създадено е шведското дъщерно дружество в Стокхолм, Lavazza Sweden AB;
2011г. – започва политика на разширяване на производството за продукти, предназначени за местни пазари, извън Италия. Положен е първият камък за построяването на завод в Ченай, Индия;
2015г. – стартира работа по стратегия за международно разрастване, целящо да засили присъствието на Lavazza на ключови пазари. Това се осъществява чрез закупуването на водещи брандове на местните пазари. Закупени са Merrild, лидер на пазара в Дания и в дистрибуцията на дребно в Прибалтийските държави;
2016г. – придобиване на бранда Carte Noire, безспорния лидер на френския пазар в продажбата на кафе на дребно, включително и завода. Франция става вторият най-голям пазар за Lavazza, след Италия;
В следващите години компанията продължава да се разраства. Интегрира се в сектора за органично кафе; специализира се в продажбата на системи за еспресо на капсули; навлиза във вендинг сектора.
2020г. е открит първият магазин на Lavazza в Китай; до 2025г. броят на отворените магазини следва да наброява 1000.
Данните от финансовия отчет за 2019 г. показват уникални резултати в историята на компанията, като приходите нарастват с +18% до 2,2 милиарда евро и +45% нетна печалба. Окончателното превръщане на Lavazza в голяма глобална компания се потвърждава от факта, че 70% от оборота се генерира извън Италия.
В исторически план Lavazza са превърнали иновациите в крайъгълен камък на своята предприемаческа дейност. Те са ключ към продължаването на предлагането на възможно най-доброто кафе във всяка форма. От интуицията, която бележи първия успех на компанията – сместа кафе – до разработването на иновативни решения за опаковане. От първото еспресо изпито в космоса, до десетки изработени индустриални патенти, Lavazza винаги е развивала културата на кафето със смелост, енергия и надеждност на пазара и за потребителите. Нагласата за изпреварване на времето, което се отразява и във вниманието, отделено на темата за устойчивост – икономическа, социална и екологична – винаги се е считала за отправна точка за насочване на фирмената стратегия.